arkitektprovet: tips

hejregina.blogspot.com fotoprojekt

Nu har årets hemuppgift för att söka in till arkitekt släppts, vilket alltid är lite spännande! Vid den här tiden brukar jag också få fler frågor om min utbildning och hur man gör för att komma in så jag tänkte passa på att tipsa om några saker som jag tänkte lite extra på när jag sökte

Först kort om provet: Arkitektprovet är ett tredje alternativ för att komma in på utbildningen utöver betyg och högskoleprov. Provet är indelat i två olika delar där den första är en hemuppgift som släpps på arkitektprovet.nu i slutet av februari varje år. Uppgiften skickas eller lämnas sedan på närmaste skola (Lund, Göteborg, Stockholm, Umeå) senast 15 april. Ansvaret för provet vandrar mellan skolorna vilket gör att uppgiften kan variera från år till år = om det inte passade dig alls ett år kanske den gör det nästa. Hemuppgiften är anonym och allt praktiskt finns att läsa om den här. När alla prov är inlämnade väljer en jury ut de som går vidare till del två: provdagarna. Provdagarna hålls i början av sommaren på de 4 skolorna och där får man under två dagar fler uppgifter och utmaningar. Uppgifterna delas ut kontinuerligt under dagarna och man har mellan 0,5-4 h på sig per uppgift. Därefter rankas proven och fyller på utbildningarna med upp till 50%  = bra odds! Årets uppgift heter rum för resande och möten och finns i sin helhet här. Och här kommer några små tips:

✍ gör det du brukar Ofta har man något som man gillar att göra. En teknik, ett sätt att skriva eller ett motiv man ritar ofta. Använd det, de här personerna vet inte vem du är eller vad du brukar göra och då är det lika bra att visa det som du gör bäst. Även om det du brukar göra inte efterfrågas specifikt, försök att tänka ut hur du skulle kunna få in det eller lägga till det i någon del av uppgiften. Det kan ju också göra att du hittar ett helt nytt sammanhang att använda det i som får det att bli något nytt. Du kanske gillar korsstygn? Tapetklister? Tejp eller att fota?

✍ stick ut Försök att få till en knorr på det du gör så att det blir ihågkommet. Finns det något ovanligt material som du kan använda? Som kanske brukar användas till något helt annat? Vilka färger ska du använda? Tänk på vad som skulle kunna vara vanliga idéer och försök undvik det eller ta det ett steg längre. Kan du använda olika höjder? Olika hårdhet? Olika tekniker? Kan du lägga till något som skapar en rolig struktur?

✍ tänk helhet Även om uppgifterna inte alltid behöver hänga ihop kan det vara fint att försöka få dem att göra det ändå. Visa att du kan hålla ihop det tydligt och det behöver inte bara handla om innehållet utan tänk layout, form och/eller skala?

✍ använd detaljer i presentationer Ofta är proven ganska inrutade med en tydlig ram att hålla sig innanför så att det blir så lätt som möjligt för juryn att bedöma. Men tänk på att allt räknas så ta tillvara på detaljer! Försök tänka utöver det vanliga i varje situation och gör det så bra du kan. Hur kan du montera ihop A3:orna på bästa/smartaste/finaste/roligaste/knäppaste sätt? Kan det slås in på något speciellt sätt? Vilket material ska A3:orna vara i? Hur kan du utnyttja det till din fördel? Kan det göra uppgifterna starkare/tydligare? Osv osv

✍ tänk på vad du visar De som kollar på ditt prov försöker komma fram till om du skulle passa bra på utbildningen eller inte. Försök alltså visa så mycket olika av det du kan som möjligt. Visa bredd. Och tänk på vad det du visar lyfter fram för egenskaper. Läs uppgifterna noga och försök få med det som du uppfattar att de vill se. Finurlighet och kreativitet uppskattas

✍ det finns inget rätt Det är superviktigt (och superklyschigt) att inte känna att man letar efter det som är rätta lösningen för då blir det lätt stelt och svårt. Det finns en miljon sätt att lösa varje uppgift så länge du har med det som de efterfrågar. Och är det något som är lämnat otydligt eller som går att tolka på två sätt så är det bara fritt fram att bestämma hur du vill göra. Kanske är det till och med roligare att välja det ovanliga sättet att tolka uppgiften på bara för att ge det en tvist. Det viktiga är att du själv vet varför du gjort på det sättet du gjort och försöker visa det så tydligt som möjligt i uppgifterna

Undrar du något är det bara att fråga och för den som vill öva lite till provet kan jag meddela att marstemat för Monthly Makers nu finns hos Anna Maria! Hoppas att du som funderar på att söka fick lite pepp ☼

2

5 kommentarer

  1. Hej Agnes! Jag håller på med arkitektprovet och tycker att dina tips är jättebra. Jag tyckte dock det var en del oklarheter i uppgiftsbeskrivningarna och samtidigt som jag vill utmana uppgifterna och göra mitt bästa, är jag livrädd för att göra något man inte får och därmed bli diskvalificerad… Jag skickade ett mejl med några av mina frågor men fick såklart bara svaret ”läs noggrant och gör din egen tolkning” men tänker att jag kan ju fråga dig också. Hade varit så himla gulligt av dig om du ville svara!

    1. Uppgift 2: Kollaget. Här tolkar jag det som att alla material räknas som ett av de tre man får använda. Om man väljer att sammanfoga kartong med lim, så är lim ett av materialen. Om man har med printade bilder, så är bläck ett av materialen osv. MEN räknas lim som ett av materialen om man endast använder det för att sätta fast kollagets innehåll på A3-arket, eftersom monteringen är en annan uppgift? (A3-arket räknas inte som ett av materialen, tolkar jag det som).
    2. Uppgift 3: Bilden. Om det står ”Du ska rita en bild som omvandlar din modell i ett nytt sammanhang”. Är det en och enbart en bild som gäller eller kan man göra flera som till exempel visar olika vinklar? Och om man gör flera, kan det vara en bra grej för att man tänker utanför boxen eller ser de bara det som att man inte lyckades visa med enbart en bild? Tycker det är supersvårt för jag pluggar just nu grafisk design och mina lärare har helt olika åsikter när det kommer till uppgiftsbeskrivningar och hur man bör följa dem. Någon skulle säga att om det står en bild så är det en och endast en som gäller, medan någon annan skulle säga att man ska utmana briefen och göra fyra om det bidrar till vad man vill visa.
    3. Uppgift 3: Bilden. Samma fråga som ovan fast angående modellen. Tolkar du det som att man får duplicera modellen eller ska det vara en och enbart en modell?

    Sjukt tacksam för svar då dessa frågor har gjort att jag helt fastnat.

    1. alltså förlåt! såg detta först nu :( hoppas det gick svinbra med uppgiften och att du kommer vidare till provdagarna! jag tänker såhär. man ska hålla ju sig inom ramarna för att det ska bli lättare för juryn att bedöma, så att alla gjort samma sak liksom. men! poängen (en av dom) är ju alltid att sticka ut så mycket som möjligt. det bästa är ju om man kan sticka ut genom att liksom tänja lekfullt på reglerna. inte ”jag fick inte ihop det så jag gjorde såhär” utan så att det liksom blir en aha upplevelse för juryn. att det inte var tvunget, men blev himla klurigt/bra/spännande. ok, lite luddigt. men angående dina frågor så tänker jag att man alltid ska förklara hela historien för sig själv. uppgifterna ska liksom tolka sig själva. du gör ett val i en uppgift och sen påverkar det nästa uppgift utifrån vad du valde i första. historien ska liksom skriva sig själv nästan. det ska alltid finnas en tydlig förklaring och anledning till att du gjorde dina val som de blev. tex, behöver du visa fler än en bild för att få fram kvalitéer med din modell? -gör det. och eftersom du inte är med när de kollar på dina a3or är det bättre ju tydligare allt är! Sen tror jag att man ska läsa uppgifterna så tydligt som möjligt, men inte känna sig livrädd för att trampa utanför. jag vet en som kom in utan att hinna med den sista uppgiften alls! lycka till och hoppas du kom vidare, kram

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *